חדשות ועדכונים

מעבר לעולם המבוך: נטייה וגזעים

יוצרי עולם המבוך רצו לקחת את הגישה המגולמת בחוקי Apocalypse World וליישם אותה על עקרונות משחק השאולים ממשחקי מבוכים ודרקונים הפופולרים. דוגמאות ליישום הזה הם השימוש בנק"פ או שיטת הטלת הלחשים של המכשפים והכוהנים, המכילה אפשרות לשכוח את הלחש. וגם השימוש בנטיות ובגזעים המשולבים במקצועות עצמם.

כבר ספרי ההרחבה מהדור הראשון לעולם המבוך נגעו בשתי התכונות האלו ועדכנו אותם- כפי שגם מבוכים ודרקונים עצמה עשה לאורך השנים. Inverse World נפטר מקונספט הנטיות והחליף אותן בדחף (Drive). מכאנית, הדחף עובד אותו הדבר כמו נטייה- הוא מתמצת במשפט אחד איזשהי שאיפה כללית של הדמות, שאם עומדים בה במהלך המפגש, בסופו מקבלים נק"ן. ספרי הרחבה בני הדור השני, כמו Cold Ruins of Lastlife, הגדילו והוסיפו רשימת דחפים המתאימה ספציפית למערכה ולאווירה שהם מעוניינים ליצור.

בפועל, מלבד לתת שם אחר לדחף של הדמות במקום הנטייה המסורתית, אין הרבה הבדל בין הדברים וזה בעיקר עניין של טעם. הינה לדוגמה הדחפים של מקצוע אביר הג'די שכתבתי להמרת מלחמת הכוכבים:

  • שליח הכוח
    הקל על סבלו של אדם או מקום.
  • אויב האפלה
    פעל על מנת להרוס מקום או יצור של הצד האפל.
  • חשיפת אמת
    גלה אמת נסתרת או חשוף שחיתות.

והאמת היא שרבים מהדחפים שכתבתי לעולמות גלקטיים מבוססים על נטיות מתוך הספר (היוצא מהכלל) Class Warfare.

Dell'oreficeria antica 67

במקרה של גזעים, להרחבות השונות היו גישות שונות בטיפול בהם, אבל כמעט כולם הסכימו שהרעיון שהגזע קשור ישירות למקצוע, ושיש מקצעות שלא יכולים להיות גזע מסוים, הוא פחות טוב. אפילו בואנור כתבנו כמעט מיד אחרי יציאת הספר תוספת מהלכי הגזעים החסרים לכל המקצועות, כך שלכל מקצוע יש אפשרות להיות כל גזע.

היוצרים של עולם המבוך עשו משהו מעניין במקצוע הברברי, שהוא מקצוע שלא נכנס לספר הבסיס אלא שוחרר לאחר מכן באינטרנט- לברברי אין גזע מוגדר. הוא יכול להיות כל גזע, ומהלך הגזע שלו הוא Outsider. לא משנה מאיזה גזע באת, אתה נחשב זר ומנוכר.

בעולם ההיפוך עשו דבר דומה, בכך שהם התעלמו מהגזעים לחלוטין, ובמקום נתנו לכל מקצוע רקע (Background). אתה יכול להיות מכל גזע שהוא, אבל בחירת הרקע ממנו הגעת היא זאת שתהיה משמעותית עבור הדמות שלך.

בספר (המדהים) Grim World, לקחו צעד אחד קדימה. הם גם נתנו לכל מקצוע התמחות שאינה תלויה גזע, ומתנהג כמו מהלכי הגזע במקצועות הליבה או מהלכי הרקע בעולם ההיפוך. ובנוסף, בתחילת הספר יש פרק שלם של גזעים שלכל אחד מהם מהלך התחלתי מיוחד משלו- המנותק מהמקצוע.

לדוגמה, מהלך הגזע של הגמד:
הקורבן של הר את'ון איחד את העם הגמדים. כאשר אתה פוגש גמד אחר, הם תמיד יתיחסו אליך בעל ברית שניתן לסמוך עליו- כל עוד תתנהג באותה הצורה.

הגישה של עולם קודר מעניקה מהלך התחלתי נוסף לדמויות, מעבר להתמחות בה בוחרים, כך שלכאורה דמויות בעולם קודר "חזקות יותר"- אם כי, כמובן, מהלכים נוספים אינם מעידים בהכרח על רמת עוצמה, אלא על מגוון האפשרויות הפתוחות לשחקנים במהלך המשחק.

כשכתבנו את ואנור, היה צריך להתאים את הגזעים לרמת הכוח המתאימה למהלכי הגזע שהופיעו בספר המקורי. לכן, חלק מהיכולות המיוחדות שיש לבני הגזעים בואנור הופחתו ובתיאור הגזע הסברנו שיש צורך באימון ולמידה כדי לפתח את הדרגות המתקדמות של היכולות האלו- כך, למשל, עם ראיית הקסם של האלפים, שבמקור אפשרה לכל אלף להבחין בכוח קסום במבט חטוף. כך גם עם יכולת ההתחדשות של הטרולים, שאמורה להעניק להם הבראה מהירה ביותר מפציעות.

ערן אבירם ואני שקלנו לכתוב איזשהם חוקים שיאפשרו לשחקנים "להתמחות" בגזע שלהם, ובכך לפתוח לאורך זמן את מלוא הפוטנציאל של היכולות הגזעיות. הפורמט היה אמור להיות דומה למקצוע הרחבה, בו לאחר שהדמות עונה על תנאי סיפורי מסוים, היא יכולה לקחת את המהלכים המתקדמים של המקצוע כשהיא עולה דרגה- במקרה הזה, כשהדמות עוברת איזשהי התחייבות למורשת הגזעית שלה, או משהו כזה.

בעקבות השינויים שהציגו ספרי ההרחבה כפי שהצגתי קודם לכן, עלה לי רעיון חדש. לפני משהו כמו 10 שנים (איך עבר כל כך הרבה זמן?) בפורום הפונדק, היית נוהג להציג רעיונות לעולמות-קונספט – עולמות מערכה שלא נכתבו במלואם, אלא נועדו לחקור ולטפל בקונספט ספציפי אחד. ברוב העולמות האלה השתמשתי בגזעים לא אנושיים ולא סטנדרטיים, כי נראה לי משעמם להשתמש סתם בבני אדם, אלפים וגמדים. איתגרתי פעמים רבות את חברי הפורום לכתוב נתוני משחקי למו"ד 3 לגזעים האלה, ובד"כ השתמשנו בדרגות גזע.

דרגות גזע היו פתרון שהוצג בספרי הרחבה של מו"ד 3 לבעיית הגזעים החזקים שחייבו את השחקנים לבנות דמויות שהיו ב"מחסר" דרגות והתקדמו בקצב איטי יותר משאר החבורה. בעצם, הפשיטו את הגזע לגרסה בסיסית שתתאים לגזעים הרגילים, ויוצרים "מקצוע" בן 1-3 דרגות שמעניק מחדש את היכולות המתקדמות שלו – כלומר, אותו הדבר שעשינו בואנור. קחו לדוגמה את הדיון סביב הגזעים של אן, אחד מעולמות הקונספט שכתבתי.

נחזור לואנור בעולם המבוך, הרעיון הוא כזה: כמו בעולם קודר, כל שחקן יבחר גזע ויקבל מהלך התחלתי של הגזע. בנוסף, לכל גזע יהיה שני מהלכים מתקדמים – אחד מדרגות 2-5, ואחד מדרגות 6-10. כשהדמות עולה דרגה, השחקן רשאי לקחת את מהלך הגזע המתקדם כאילו היה מהלך המקצוע שלו.

אפשר להסיר את מהלכי הגזעים הישנים ולהשתמש במערכת החדשה באופן בלעדי, ואז נשמרים מספר המהלכים המקורי של כל מקצוע, על חשבון הייחודיות של כל דמות- כי ללוחם אלף ולמכשף אלף יהיה אותו מהלך גזע, בניגוד למצב הקיים שיש להם מהלכים שונים. לחלופין, אפשר להחליף את מהלכי הגזע הקיימים במהלכי התמחות (שיכולים להיות מבוססים בחלקם או במלואם על מהלכי הגזע שיש כרגע), ולהוסיף עליהם גם את מהלכי המקצוע החדשים עם ההתפתחויות המתקדמות שלהם.

מה דעתכם על ההתפתחויות שעברו על עולם המבוך מאז שיצא?

בהמשך, אנסה לכתוב חלק מהמהלכים המתקדמים לגזעי ואנור, כפי שתוכננו במקור.

אביב.

השאר תגובה