סיעות, מוניטין וחובות

סיעות בואנור- להבים בעלטהלפני זמן מה, העלתי רעיון בקהילה עולם המבוך למכאניקה שתעקוב במהלך המערכה אחר המוניטין- החיובי או השלילי- של קבוצת השחקנים מול ארגונים שונים בעולם המשחק, כדוגמת ילדי-הדרקון או גילדת ההרפתקנים. הרעיון הבסיסי היה שכאשר פותרים מהלך סיום משחק ומקבלים נק"ן, המנחה רושמת נק"ן כלפי מעמדה של הקבוצה בארגון מסוים. כשהמעמד מול הארגון "עולה בדרגה" (באותה הצורה כמו עליית דרגה של דמות), החבורה כולה מקבלת גישה למהלך חדש. אם המוניטין של החבורה חיובי, המהלך יסייע להם, אך אם הוא שלילי, הוא יפריע להם.

הרעיון התקבל בחיוב בקהילת עולם המבוך, אפילו כתבתי שני מהלכים ראשוניים למוניטין מול ילידי הדרקון, אבל לא יותר מזה. גם המערכה שהתכוונתי להריץ באותה העת לא יצאה לפועל, אז לא הייתה לי מוטיבציה להתקדם. עד השבוע, בו ארגנתי קבוצת משחק חדשה, חזרתי לרעיון וקראתי את אותו הדיון שוב- בסופו נכתבה תגובה של חבר בקבוצה שהציע לשתמש במערכת דומה שקיימת במשחק Urban Shadows.

צללים אורבנים הוא משחק מבוסס מנוע האפוקליפסה, כמו עולם המבוך, למשחקי פנטזיה אורבנית מודרנית- כמו תיקי דרזדן, למשל. המשחק כולל כמה מערכות מעניינות, ביניהן מעקב אחרי מעמדה של כל דמות בקרב אחת מארבע סיעות השולטות בעיר בה משחקים, וקיומם של חובות בין הדמות לסיעות- מכאניקה הקרובה לקשרים של עולם המבוך, אך מסועפת יותר ובעל יכולת השפעה שלילית ויריבות תוך-קבוצתית.

הסיעות בצללים אורבנים הן קבוצות מאד רחבות של השתייכות, ולא ארגונים ספציפיים- בני התמותה, יצורי הלילה, בעלי עוצמה וילדי הפרא. היחס הבסיסי של כל דמות לאחת הסיעות נקבעת קודם כל על ידי המקצוע שלהם, אשר שייך מראש לאחד התחומי האלה. הסיעות משתייכות באופן ספציפי לעיר המשחק.

לשילוב סיעות בואנור, חשבתי על הקווים המנחים הבאים:

  • הסיעות ייחודיות למערכה, וכנראה לאזור הגיאוגרפי, בו אתם משחקים. מרבית המשחקים בואנור אינם מתרכזים בעיר אחת ויכולים להקיף ארצות רבות.
  • אלא אם ביססתם נקודת התחלה שונה, הדמויות מתחילות ללא קשרים והכרות עם הסיעות (נגיע לנתונים המספריים עוד מעט).
  • היישום המקורי של סיעות יצר קבוצות מאד פתוחות וגדולות. לשימוש במערכה של ואנור, הייתי מצמצם את ההשפעה של הסיעה להקשרים מסוימים. ובדומה לדמויות האייקוניות של העידן ה-13, הייתי משייך כל סיעה לאיזשהי דמות ייצוגית. היא לאו דווקא חייבת לעמוד בראש או להיות בעלת מעמד שלטוני, אבל עבור החבורה היא מייצגת את האג'נדה והאידאלים של הסיעה.

נקח לדוגמה מערכה שמתרחשת בארץ שמיים, במהלך מלחמת האזרחים בורלאסאד. הסיעות יכולות להיות מחנה החוק ומחנה הטוהר- המתוארים בחזית המערכה של מלחמת האזרחים- בנוסף לפלג הדתי, שלאו דווקא מעורב במלחמה ולא בטוח במי מהצדדים לסמוך; ופשוטי העם, כסיעה משלהם, שמפסידים מהמלחמה בכל מקרה.

מהלכי סיעות

מהלכי הסיעות משתמשים בערך המוניטין של דמות עם הסיעות לגלגולים. כל דמות מתחילה בערך 0 מול הסיעות. שימושי במהלכי סיעות ומהלכי חובות, ישנו את המוניטין של הדמויות בסיעה. המנחה תציג לשחקנים את הסיעות המשחקות תפקיד במערכה בזמן המתאים.

(מערכת הסיעות והחובות בצללים אורבנים מניחה רמה מסויימת של קונפליקט בין שחקנים בקבוצה, שאינו עולה בקנה מידה אחד עם עקרונות המשחק בואנור. לפיכך התאמתי את המהלכים לשקף זאת.)

לנוחותכם, המהלכים זמינים בקובץ נפרד. תוכלו להדפיס או להוריד אותם בתור PDF למחשבכם.

תחילת מפגש

בתחילת כל מפגש (מלבד המפגש הראשון), המנחה תבקש מהשחקן בעל המוניטין הרע ביותר בקבוצה (אם כל השחקנים שווים, באקראי). בחר סיעה שכבר הוצגה במשחק, וספר שמועה או עימות קרב עם הסיעה. אתה יכול להתבסס על מידע קודם שברשותכם. גלגל +סיעה:

  • בתוצאה של 10 ומעלה, אתה מוכן לעימות מראש. בחר האם מישהו מהסיעה חב לך חוב; האם חשפת פרט מידע משמעותי, או מצאת פרט ציוד שימושי.
  • בתוצאה של 7-9, אתה מעורב עד מעל הראש. אתה חייב למישהו מהסיעה חוב, ומישהו אחר חייב לך.
  • בתוצאה של 6 ומטה, אתה נתפס לא מוכן לחלוטין. המנחה תתאר מי דוחק אותך לפינה.

המנחה יכולה לוותר על המהלך בתחילת המפגש אם הקבוצה כבר נמצאת במצב כאוטי גם ככה ויש לה מספיק עם מה להתמודד.

סוף מפגש

כאשר המפגש הגיע לסיומו, הוסף את השלבים הבאים למהלך סוף המשחק הרגיל.

  • אם למדת משהו משמעותי על אחת הסיעות, הגדל את ערך המוניטין שלך מול הסיעה ב-1 והפחת את המוניטין של סיעה אחרת. תאר כיצד יחסיך עם הסיעות השתנו.
  • אם מישהו עשה לך טובה שלא מטוב ליבו, ספר לקבוצה. את חייב להם חוב. אם עשית למישהו טובה ללא תמורה, ספר לקבוצה- הם חייבים לך חוב.

למשוך בחוטים

כאשר אתה משתמש בקשריך בסיעה כדי לבצע דבר מה שאתה צריך, בחר למי אתה פונה וגלגל +סיעה. בהצלחה, הם זמינים ויוכלו לעזור או יש ברשותם מה שאתה צריך. בתוצאה של 7-9, בחר אחד:

  • מי שפנית אליו עסוק עם בעיות משלו.
  • מה שבקשת, בין אם חפץ או שירות, עולה יותר מהמצופה.

לכל איש יש שם

כאשר אתה משייך מידע שחשפת לאדם מסוים, או להפך, גלגל +סיעה אליה הוא משתייך. בהצלחה, אתה מכיר אתה המוניטין שלהם; המנחה תספר לך מה רוב האנשים יודעים עליהם. בתוצאה של 10 ומעלה, נתקלת בהם בעבר- אתה יודע משהו מעניין ושימושי, או שהם חבים לך חוב. בהחטאה, אתה לא מכיר אותם או שאתה חייב להם חוב- לבחירת המנחה.

חקירת מוקד השפעה

כאשר אתה חוקר מוקד השפעה, גלגל +סיעה שהמקום בבעלותה. בהצלחה, נחשף בפניך מה שנמצא מתחת לפני השטח ומי שבאמת מושך בחוטים. בתוצאה של 10 ומעלה, אתה יכול לשאול את המנחה שאלה אחת על התככים והמזימות של הסיעה.

יד רוחצת יד

כאשר אתה עושה למישהו טובה, הם חבים לך חוב.

סגירת חובות

כאשר אתה סוגר חוב, הזכר ללווה שלך מה הוא חייב לך על מנת:

  • לענות לך בכנות על שאלה אחת.
  • להציג אותך בפני בעל תפקיד חשוב בסיעה.
  • לתת לך מתנה שימושית ובעלת ערך, ללא תמורה.
  • לוותר על חוב שהם מחזיקים על מישהו אחר.
  • להעביר אליך חוב שהם מחזיקים על מישהו אחר.
  • לקבל +1 להבא כאשר תפגוש אותם בשנית.

גלגל +סיעה. בהצלחה, הם מכבדם את הצד שלהם בעסקה והחוב נסגר. בתוצאה של 10 ומעלה, הסיעה מתרשמת לחיוב מהאמינות שלך, והמוניטין איתה משתפר ב-1. בהחטאה, הלווה ינסה להתחמק מסגירת החוב- המנחה תתאר כיצד.

התחמקות מחוב

כאשר אתה מנסה להתחמק מחוב, גלגל +כריזמה  או +תבונה. בהצלחה, אתה מצליח להתחמק מהעסקה הנוכחית, אך עדין נשאר חייב. בתוצאה של 7-9, בחר אחד:

  • אתה חייב להם חוב נוסף.
  • אתה מאבד מהמוניטין שלך כלפי הסיעה. הפחת אותו ב-1.

זריקת שמות

כאשר אתה מזכיר את שמו של מישהו שחב לך חוב, גלגל +סיעה אליה הם שייכים. בהצלחה, שמם נושא עמו השפעה ופותח בפניך דלתות או מציג הזדמנות חדשה. בתוצאה של 10 ומעלה, הם נשארים חייבים לך, והמוניטין שלך בעיני הסיעה שלהם משתפר ב-1. בתוצאה של 7-9, אתה חייב לסגור את החוב- בחר השפעה מהרשימה במהלך סגירת חובות והתייחס עליו כהצלחה רגילה. בהחטאה, אתה מאבד את החוב וסובל מהשלכות- המנחה תתאר אותן.

Bookmark the permalink.

השאר תגובה