ליל הנצח: הסוף

ליל הנצח הייתה מערכת ואנור שבועית הנערכת בכתיבה בצ'אט, בהנחיית אביב מנוח ובהשתתפות ארבעה שחקנים. המערכה עקבה אחר מעלילי מהגרים מהיבשת במזרחית שהגיעו לצפון במטרה להתחיל את חייהם מחדש, ומסתבכים במזימות ומאבקי הכוח בנמל האורקי פולהארפן.

ואנור: ליל הנצח

בשישי האחרון הקבוצה לה אני מנחה סיימה את המערכה ששחקנו במשך 14 החודשים האחרונים. זאת גם הייתה המערכה ארוכת הטווח הראשונה שהנחתי וגם המערכה השנייה בלבד בקריירת המשחקים שלי שהגיעה לסיומה – להרבה קבוצות משחק יש נטייה לקטוע מערכות לפני הסוף, ממגוון סיבות. אני ממש שמח שהשחקנים שלי החזיקו עד הסוף. מערכה בעולם המבוך אמורה בכל מקרה להסגר כשהדמויות עוברות את דרגה 10, בנקודה מסוימת חששתי שהקבוצה עולה דרגות מהר מידי ולא נספיק לסגור את כל הקצוות בהרפתקה, רק שלא לקחתי בחשבון שלא רק שלוקח יותר נקודות ניסיון לעלות דרגה, גם נכשלים פחות בגלגולים (כי הדמויות משתפרות) וקצב צבירת הנק"ן יורד. בסופו של דבר סיימנו את המערכה כשהדמויות בדרגה 8-9.

כשעבדתי במקאן עבדנו עם פורמט לסיכום פעילות של עובד, לא עובד, חסר – וזה הפורמט שאימצתי גם לסיכום המערכה. המשוב הוא חשוב – גם בכללי עבורי כמנחה, לדעת להשתפר. כי למרות שאני מנחה ותיק, התחומים החזקים שלי הם בהעברת מפגשים ספציפיים ובכתיבת עלילה. יש לי פחות ניסיון בהרצה וניהול מערכה ארוכת טווח. והמשוב חשוב במיוחד עם הקבוצה ממשיכה כמו שהיא, כי המטרה היא שלכל הקבוצה יהיה כיף, ויכול להיות שלמישהו בקבוצה הפריע משהו אבל הוא נוטה פחות להעלות את הסוגיה באמצע המערכה.

מה עבד? הפורמט, בגדול. אני כמנחה וחצי מהשחקנים היו מרוצים מפורמט המשחק בצ'אט. ערן אבירם אמר שהוא כלל לא מתחבר לפורמט ויעדיף שלא לשחק כך בעתיד. שחקן אחר היה אמביוולנטי לגביו. העלילה הייתה נושא אחד שכל הקבוצה הסכימה שעבד ואף החמיאו שהסיום היה עבורם אפי. והשיטה עבדה, בגדול, במיוחד במסגרת הפורמט הטקסטואלי.

מה לא עבד? גם הפורמט, לחלק מהקבוצה. ובגדול ערן אמר בפרק האחרון של על כתפי גמדים – ואני מסכים אתו – שעדיף בפורמט של משחק בצ'אט ליצור הרפתקאות אפיזודיות, עם פחות דגש על עלילת-על. זה בגלל שעלילת על דורשת מעקב אחרי הרבה פרטים קטנים ובנקודה מסיימת במערכה הייתה לקבוצה בעיה לזכור מה קשור למה. בד"כ כמנחה הייתי מאמץ את הכלל שמה שהשחקנים לא זוכרים – גם הדמויות לא. אבל ככל שהמערכה התמשכה עברתי להזכיר פרטים לשחקנים כי אחרת זה היה פוגע בחווית המשחק.

מבחינת השיטה, דבר אחד שלא עבד היא מערכת הקשרים של עולם המבוך. מפגשי צ'אט לא רצים באותה מסגרת זמן כמו של מפגש פרונטלי ולכן חלק מהאלמנטים הבין-אישיים שנוצרים במפגש פרונטליים פחות בולטים במפגש צ'אט. זה גרם לכך שבערך מאמצע המערכה כמעט והפסקנו להשתמש בקשרים – מה שהפחית מחווית המשחק, לדעתי, וגם שוב פגע בעקומת ההתקדמות של הדמויות שקיבלו פחות נק"ן.

מה חסר? לא עשינו תיאום ציפיות נכון בתחילת המשחק. הייתה הגדלה כללי של מה משחקים, אבל בלי התייחסות לסגנון המשחק ולצפיות של השחקנים. כתוצאה מכך היו שחקנים שהכינו דמות שנועדה בעיקר לאקשן ושחקנים שהכינו דמויות שנועדו לתככים ופוליטיקה – זה היה מורגש באופן בולט מאד לאורך המערכה. בתור מנחה הייתה רוצה שהמערכה הבאה שלי תהיה עם יותר זחילת מבוכים וגילוי אוצרות ופחות מזימות ותככים פוליטיים, אבל השחקנים שממשיכים איתי הלאה (חצי מהקבוצה) דווקא היו מרוצים מהאלמנטים האלה. למערכה הבאה כבר התחלתי בדיון על הצפיות עם השחקנים, בהתבסס במדריך שנמצא בעל כתפי גמדים.

ערן אבירם מוסיף: הייתי עושה "הי כולם, שני דברים שאהבתם ושני דברים שהייתם משנים" בסוף כל הרפתקה. אני גם חושד שהפורמט מאוד מקשה על המנחה, לקרוא את השחקנים. חלק נכבד מהזמן לא השתתפתי כי לא יכולתי, אבל שאר הזמן לא השתתפתי כי לא היה לי מה לעשות – ואין דרך שאתה יכול להביל בין שני המצבים האלו במשחק צ'אט, וזו נראה לי בעיה גדולה בשביל מנחה. לכן הייתי ממליץ למשחקי צ'אט להבא להגדיל משמעותית את כמות הפעמים שהמנחה פונה לשחקנים באופן פעיל בבקשה לפידבק ועדכונים לגבי ציפיות, למה אין לו מספיק דרכים להשיג מידע.‎

מפת המערכה

נושא אחרון שאני רוצה לדעת בו בסיכום המערכה הוא האפילוג. האמת שהיה פספוס שלי שלא הכנתי אפילוג מראש, אלא שלחתי אותו בדוא"ל אחרי המפגש האחרון. האפילוג שכתבתי הוא בסגנון משחקי ה-Infinity (באלדורס גייט, Pillars of Eternity ודומיהם), שמתאר מה קרה לדב"שים שהקבוצה פגשה, למקומות שהם בקרו בהם וההשלכות של ההחלטות שלהם. לאחר מכן כל שחקן שלח לקבוצה את האפילוג הפרטי של הדמות שלו. לדעתי זה כיף שיש סגירת קצוות כזאת והבנה "ממעוף הציפור" כיצד פעולות הקבוצה השפיעו על העולם שסביבם. ואם הקבוצה ממשיכה למערכה חדשה שאותו עולם ואותו האזור, ההשלכות האלה יכולות להשפיע על העתיד שלהם.

במהלך המערכה עשיתי שני נסיונות לתעד את מהלך העניינים. ראשית כאן באתר, עם רשומות המשחק – זה פסק בערך כשהתחילה השנה האקדמית הנוכחית והזמן הפנוי שלי התקצר. שנית, עם Obsidian Portal שפתחתי בערך בשליש האחרון של המערכה ובמשך כמה שבועות עדכנתי אותו כמעט עם כל הפרטים החשובים. למערכה הבאה שלי אני חושב שהשתמש בפורטל מלכתחילה – הוא מאד נוח אם בונים אותו נכון.

אם אתם מתעניינים כיצד כתבתי את עלילת הקמפיין תוך שילוב פעולות השחקנים, דנו בכך בקבוצת הפייסבוק נקודת נסיון.

אביב.

Bookmark the permalink.

השאר תגובה